План
заходів з патріотичного виховання дітей та молоді
План заходів передбачає створення цілісної системи національно-патріотичного виховання молоді шляхом реалізації наступних виховних завдань:
- Виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки – Герба, прапора, Гімну України та історичних святинь;
- Сприяння набуттю молоддю соціального досвіду, успадкування духовних та культурних надбань українського народу.;
- Формування мовної культури, оволодіння та вживання української мови як духовного коду нації;
- Формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії, Української держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне на прикладах героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини;
- Відновлення і вшанування національної пам’яті;
- Формування психологічної та фізичної готовності молоді до виконання громадянського та конституційного обов’язку щодо відстоювання національних інтересів та незалежності держави, підвищення престижу і розвиток мотивації молоді до державної та військової служби;
- Сприяння розвитку психічного, фізичного та духовного здоров’я, задоволення естетичних та культурних потреб особистості;
- Виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, анти громадянській діяльності.
Головна мета полягає в тому, щоб через реалізацію системного і цілеспрямованого комплексу заходів, сприяти вихованню патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов’язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно реалізовуватися в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал, носій української національної культури.
Виховний захід
Козацькі розваги
Мета заходу: розширити знання учнів про життя запорозького козацтва, виховувати повагу до героїки наших предків, сприяти патріотичному вихованню, баченню своєї особистості як частки великого українського народу,; сприяти розвитку загальної витривалості, спритності, швидкості, виховувати почуття гідності, колективізму.
І ведучий:
За шляхами, за дорогами,
За Дніпровськими порогами,
За лісами за високими
Наші прадіди жили.
ІІ ведучий:
Мали Січ козацьку спільну,
Цінували волю вільну,
І країну свою рідну,
Як зіницю берегли.
І ведучий:
Запорозька Січ! Мабуть немає жодної людини в нашій багатостраждальній Україні, яка не знала б про славетну Запорозьку Січ, про козаків, про їхні героїчні подвиги, походи. Про це написано багато дум, пісень, віршів, книг.
ІІ ведучий:
Так давайте сьогодні разом з вами спробуємо вписати свої прекрасні рядки до книги козацької слави.А почнемо з козацьких привітань. (Конкурс привітань)
ІІ ведучий. Браві хлопці,браві. Наші козаки повинні сьогодні також і у справах себе показати.
І ведучий:
Військо запорізьких козаків, яке діяло на пограничній території за дніпровськими порогами, можна назвати загоном спеціального призначення, а запорізького воїна сучасним. терміном «спецназівцем». Козаки були богатирями, рівних яким ніде не було.
ІІ ведучий:
Зовнішньому вигляду козацьких богатирів відповідала їхня виключна фізична сила. Одні — тугі луки граючи натягували; другі — товстені залізні смуги, що снопи в полі навколо шиї ворога скручували; треті — вози через броди на собі перетягували, ядра через найширші ріки легко перекидали.
І ведучий:
Ви, нащадки славних лицарів, повинні знати свою історію. Юнаки повинні готуватися за прикладом козаків до служби в армії,вміти вразі потреби захищати свою землю, як це робили козаки.
І ведучий:
Ну, козаки, покажіться!
А ви, друзі, огляніться.
За чий курінь будете вболівати?
Можна гучно всім кричати.
ІІ ведучий:
Ооголошуємо умови конкурсу.
І ведучий:
На вас чекають складні випробування. Сьогодні ви проявите силу, спритність, швидкість, кмітливість, уважність, витривалість.
ІІ ведучий:
Стати справжнім козаком міг не кожен. На острові Хортиця є Січові ворота. Там і влаштовували випробування новеньким. Між скалами закріплювали жердину, по якій з зав’язаними очима повинен був пройти новачок. Якщо оступався, внизу його ловили січовики. Тоді він приходив здавати іспит наступного року.
І ведучий
Перше випробування — команди повинні пройти по лавці.
ІІ ведучий:
Серйозним випробуванням для юнаків був бурхливий Дніпро. Його треба було перепливти туди і назад.
І ведучий:
Екзамен продовжувався і під водою. Сидів над кручею старий козак і димів люлькою.Він розповідав про подвиги козацьких героїв.
ІІ ведучий:
Раптом люлька (мабуть випадково) випадала з рота і зникала під водою. Того, хто, не думаючи, кидався за нею і знаходив її на дніпровському дні, козаки з радістю зараховували до себе в розвідувальний загін.
І ведучий:
Друге випробування— перехід річки „Переправа на дощечках”.
ІІ ведучий:
— Козаки мали незвичайну силу. Так, козацький ватажок Семен Палій бився шаблею, яка важила більше двох пудів (32 кг).
І ведучий:
Третє випробування – найсильніший козак (Віджимання)
ІІ ведучий: А чи знаєте ви, як убирались козаки?
Важко уявити запорожця без широких, як степ, шароварів. Це вбрання було запозичене у татар і турків і так сподобалось січовикам, що ті не розлучалися з ним ні в походах, ні під час гульбищ в рідній Січі. Чи знаєте ви, скільки метрів тканини йшло на шаровари? Від 9 до 20 м. В деякі шаровари можна було штук 30 кавунів покласти.
І ведучий. Важко уявити костюм козацького лицаря без широкого, східного походження пояса. Пояси високо цінувалися козаками і могли коштувати стільки, скільки жупан, іноді були вдвічі дорожчими за чоботи, козацький пояс мав довжину до 8 м.
Коли потрібно було козакові підперезатися, то він прив'яже шнурком до цвяшка і качається навкруги, так і намотає увесь пояс на себе. Спосіб підперезання, коли обидва кінці звисали з одного боку, називали „по-козацькому” („по-селянськи” китиці звисали з обох боків).
ІІ ведучий:
Жінкам строго заборонялося жити на Січі. Була навіть смертельна кара для козаків, які приводили жінок. Тому козаки все робили самостійно.
Вони самі варили кашу. Новачкам казали: «Дивись, щоб каша не була сирою, не перекипіла. Якщо буде готова — клич нас».
І ведучий: Наші козаки теж можуть смачно готувати.
Конкурс кашоварів.
Біля кожної команди - ємкість з водою, у першого учасника в руках ложка. Він набирає ложкою воду, несе до протилежного кінця залу, де стоїть пуста ємкість. Виливає в неї воду з ложки, повертається до команди, передає ложку наступному. Виграє команда, у якої більше води потрапило до пустої ємкості .
Конкурс кошових отаманів. Поясніть значення козацьких назв:
• Булава. (Кулясте потовщення на кінці палиці, символ влади кошового отамана)
• Бунчук. (Довга палиця із золотим яблуком на кінці. Від яблука відходять два-три кінські хвости)
• Гетьман. (Старший, головний, «кошовий отаман»)
• Джура. (Помічник козака, молодший воїн)
• Чайка. (Козацький човен завдовжки близько 20 м. В один човен сідало від 50 до 70 козаків)
*Оселедець. (Зачіска козака)
Спортивні естафети
Ведучий І: Усі козаки вміли справно стріляти. І зараз наші гравці покажуть свою міткість. (Накидання кільця на палку.Кожен учасник має три спроби. За кожне влучне попадання команда отримує 1 бал.)
Естафета «Як козаки картоплю саджали»
Естафета «Як козаки через річку переправлялися»
Кожна команда отримує 1 гімнастичний обруч. Перший учасник стоїть «на другому березі річки» - на відстані 9-10 метрів навпроти своєї команди в середині обруча. За сигналом біжить до команди, накидує обруч на наступного учасника і вони разом «переправляються» - біжать до місця переправи, де перший учасник залишається, а другий вертається за наступним, і так далі , поки вся команда не переправиться на «другий берег річки». Виграє команда, яка виконала вправу скоріше за всіх.
Естафета «Захист фортеці»
- Як відомо, козаки мусили обороняти фортеці. То наше перше завдання матиме назву «Захист фортеці».
У центрі кола – «фортеця» – м’ячі і кеглі. Біля «фортеці» – захисник. Учні, які стоять у колі, передають м’яч один одному і кидають його, намагаючись влучити у «фортецю». Захисник намагається відбити м’яч руками чи ногами. Переможе той курінь, чий захисник найдовше протримається захищаючи свою «фортецю».
«Метання ядра»
- По одному учаснику з команд кидають ядро. Чий учасник найдальше кине, того курінь перемагає.
«Передача листа»
- Всі ви, напевне, знаєте і бачили картину, на якій зображено той момент, коли дотепні, веселі козаки писали листа турецькому султану. То ж шикуйтесь у 2 шеренги і подивимося котрий курінь швидше передасть написане. На старт. Увага! Почали!
«Збий кеглі ». Напроти кожної команди стоять по 10 штук кеглів . Треба їх всі збити м’ячем. Чия команда швидше зіб’є всі кеглі , та і виграє. Починаємо грати : раз – два – три!
« Доберися до м’яча ». На підлозі лежать по 4 обруча для кожної команди , в останньому – лежить м’яч. Вам треба встати в обруч , перелізти через обруч знизу вгору і покласти його назад на місце , і так з кожним обручем , крім останнього. Коли ви дійдете до останнього обруча , так само треба встати в нього , взяти м’яч , підкинути його вгору , зловити і покласти на місце. Потім добігти до своєї команди, передати естафету , доторкнувшись до плеча наступного гравця. Починаємо грати : раз – два – три!
«Як козаки гуртувалися»
Усі члени команди стоять один за одним та тримають ліву руку на лівому плечі того, хто стоїть попереду, а правою рукою тримають свою праву ногу. За сигналом всі команди починають стрибати на одній нозі до протилежного кінця залу. Виграє команда, яка прибула першою і жодного разу не розірвала ланцюг.
«З історії козацтва»
- За умовами останнього туру учасники повинні відповісти на запитання вікторини. Переможе той курінь, котрий дасть найбільше правильних відповідей:
а) Назвіть перший український твір, який перекладено на українську мову? («Лист турецькому султану»)
б) Що означає слово «козак»? (З тюркської – «вільна людина»)
в) Символ влади гетьмана (Булава)
г) Як називали козацькі човни? (Чайки)
д) Хто такі «характерники» (Ворожбити, лікарі)
Підведення підсумків, нагородження
І ведучий:
Сяяли на сонці шаблі запорожців,
Як вони на конях гнали ворогів.
Козацькому роду — нема переводу,
Лине його слава з далечі віків.
ІІ ведучий:
Так козацька сила у пригоді стала.
Матінка-пригода точно знала.
Тільки сила справжньої любові до родини.
До прекрасної чудової країни.
Переможе темну злу годину
І врятує врешті Україну!