План

заходів з патріотичного виховання дітей та молоді

   План заходів передбачає створення цілісної системи національно-патріотичного виховання молоді шляхом реалізації наступних виховних завдань:
-  Виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки – Герба, прапора, Гімну України та історичних святинь;
-   Сприяння набуттю молоддю соціального досвіду, успадкування духовних та культурних надбань українського народу.;
-   Формування мовної культури, оволодіння та вживання української мови як духовного коду нації;
- Формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії, Української держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне на прикладах героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини;
-    Відновлення і вшанування національної пам’яті;
-   Формування психологічної та фізичної готовності молоді до виконання громадянського та конституційного обов’язку щодо відстоювання національних інтересів та незалежності держави, підвищення престижу і розвиток мотивації молоді до державної та військової служби;
- Сприяння розвитку психічного, фізичного та духовного здоров’я, задоволення естетичних та культурних потреб особистості;
-   Виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, анти громадянській діяльності.
Головна мета полягає в тому, щоб через реалізацію системного і цілеспрямованого комплексу заходів, сприяти вихованню патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов’язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно реалізовуватися в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал, носій української національної культури.

Виховний захід

Козацькі розваги

Мета заходу: розширити знання учнів про життя запорозького козацтва, виховувати повагу до героїки наших предків, сприяти патріотичному вихованню, баченню своєї особистості як частки великого українського народу,; сприяти розвитку загальної витривалості, спритності, швидкості, виховувати почуття гідності, колективізму.

 

І ведучий:

За шляхами, за дорогами,

За Дніпровськими порогами,

За лісами за високими

Наші прадіди жили.

 

ІІ ведучий:

Мали Січ козацьку спільну,

Цінували волю вільну,

 І країну свою рідну,

Як зіницю берегли.

 

І ведучий:

Запорозька Січ! Мабуть немає жодної людини в нашій багатостраждальній Україні, яка не знала б про славетну Запорозьку Січ, про козаків, про їхні героїчні подвиги, походи. Про це написано багато дум, пісень, віршів, книг.

 

ІІ ведучий:

Так давайте сьогодні разом з вами спробуємо вписати свої прекрасні рядки до книги козацької слави.А почнемо з козацьких привітань. (Конкурс привітань)

 

ІІ ведучий. Браві хлопці,браві. Наші козаки повинні сьогодні також і у справах себе показати.

 

І ведучий:

Військо запорізьких козаків, яке діяло на пограничній території за дніпровськими порогами, можна назвати загоном спеціального призначення, а запорізького воїна сучасним. терміном «спецназівцем». Козаки були богатирями, рівних яким ніде не було.

 

ІІ ведучий:

Зовнішньому вигляду козацьких богатирів відповідала їхня виключна фізична сила. Одні — тугі луки граючи натягували; другі — товстені залізні смуги, що снопи в полі навколо шиї ворога скручували; треті — вози через броди на собі перетягували, ядра через найширші ріки легко перекидали.

 

І ведучий:

Ви, нащадки славних лицарів, повинні знати свою історію. Юнаки повинні готуватися за прикладом козаків до служби в армії,вміти вразі потреби захищати свою землю, як це робили козаки.

 

 

І ведучий:

Ну, козаки, покажіться!

А ви, друзі, огляніться.

За чий курінь будете вболівати?

Можна гучно всім кричати.

 

ІІ ведучий:

Ооголошуємо умови конкурсу.

 

І ведучий:

На вас чекають складні випробування. Сьогодні ви проявите силу, спритність, швидкість, кмітливість, уважність, витривалість.

 

ІІ ведучий:

Стати справжнім козаком міг не кожен. На острові Хортиця є Січові ворота. Там і влаштовували випробування новеньким. Між скалами закріплювали жердину, по якій з зав’язаними очима повинен був пройти новачок. Якщо оступався, внизу його ловили січовики. Тоді він приходив здавати іспит наступного року.

 

І ведучий

Перше випробування — команди повинні пройти по лавці.

 

ІІ ведучий:

Серйозним випробуванням для юнаків був бурхливий Дніпро. Його треба було перепливти туди і назад.

 

І ведучий:

Екзамен продовжувався і під водою. Сидів над кручею старий козак і димів люлькою.Він розповідав про подвиги козацьких героїв.

 

ІІ ведучий:

Раптом люлька (мабуть випадково) випадала з рота і зникала під водою. Того, хто, не думаючи, кидався за нею і знаходив її на дніпровському дні, козаки з радістю зараховували до себе в розвідувальний загін.

 

І ведучий:

Друге випробування— перехід річки „Переправа на дощечках”.

 

ІІ ведучий:

— Козаки мали незвичайну силу. Так, козацький ватажок Семен Палій бився шаблею, яка важила більше двох пудів (32 кг).

 

 

І ведучий:

Третє випробування – найсильніший козак (Віджимання)

ІІ ведучий: А чи знаєте ви, як убирались козаки?

Важко уявити запорожця без широких, як степ, шароварів. Це вбрання було запозичене у татар і турків і так сподобалось січовикам, що ті не розлучалися з ним ні в походах, ні під час гульбищ в рідній Січі. Чи знаєте ви, скільки метрів тканини йшло на шаровари? Від 9 до 20 м. В деякі шаровари можна було штук 30 кавунів покласти.

 

І ведучий. Важко уявити костюм козацького лицаря без широкого, східного походження пояса. Пояси високо цінувалися козаками і могли коштувати стільки, скільки жупан, іноді були вдвічі дорожчими за чоботи, козацький пояс мав довжину до 8 м.

Коли потрібно було козакові підперезатися, то він прив'яже шнурком до цвяшка і качається навкруги, так і намотає увесь пояс на себе. Спосіб підперезання, коли обидва кінці звисали з одного боку, називали „по-козацькому” („по-селянськи” китиці звисали з обох боків).

 

ІІ ведучий:

Жінкам строго заборонялося жити на Січі. Була навіть смертельна кара для козаків, які приводили жінок. Тому козаки все робили самостійно.

Вони самі варили кашу. Новачкам казали: «Дивись, щоб каша не була сирою, не перекипіла. Якщо буде готова — клич нас».

 

І ведучий: Наші козаки теж можуть смачно готувати.

Конкурс кашоварів.

Біля кожної  команди -  ємкість з водою, у першого учасника в руках ложка. Він набирає  ложкою воду, несе до протилежного кінця залу, де стоїть пуста  ємкість. Виливає  в неї  воду  з ложки, повертається до команди, передає  ложку наступному.  Виграє  команда, у якої  більше води потрапило до пустої  ємкості .

 

Конкурс кошових отаманів. Поясніть значення козацьких назв:

•  Булава. (Кулясте потовщення на кінці палиці, символ влади кошового отамана)

•  Бунчук. (Довга палиця із золотим яблуком на кінці. Від яблука відходять два-три кінські хвости)

•  Гетьман. (Старший, головний, «кошовий отаман»)

•  Джура. (Помічник козака, молодший воїн)

•  Чайка. (Козацький човен завдовжки близько 20 м. В один човен сідало від 50 до 70 козаків)

*Оселедець. (Зачіска козака)

 

Спортивні естафети

Ведучий І: Усі козаки вміли справно стріляти. І зараз наші гравці покажуть свою міткість. (Накидання кільця на палку.Кожен учасник має три спроби. За кожне влучне попадання команда отримує 1 бал.)

 

Естафета «Як козаки картоплю саджали»

Естафета «Як козаки через річку переправлялися»

Кожна команда отримує  1 гімнастичний обруч. Перший учасник  стоїть «на другому березі річки» - на відстані 9-10 метрів навпроти своєї команди в середині  обруча. За сигналом біжить до команди, накидує  обруч на наступного учасника і  вони   разом «переправляються» - біжать до місця переправи, де перший учасник залишається, а другий вертається за наступним,  і так далі , поки вся команда не переправиться на «другий берег річки». Виграє  команда, яка виконала вправу скоріше за всіх.

Естафета «Захист фортеці»

- Як відомо, козаки мусили обороняти фортеці. То наше перше завдання матиме назву «Захист фортеці».

У центрі кола – «фортеця» – м’ячі і кеглі. Біля «фортеці» – захисник. Учні, які стоять у колі, передають м’яч один одному і кидають його, намагаючись влучити у «фортецю». Захисник намагається відбити м’яч руками чи ногами. Переможе той курінь, чий захисник найдовше протримається захищаючи свою «фортецю».

 

«Метання ядра»

- По одному учаснику з команд кидають ядро. Чий учасник найдальше кине, того курінь перемагає.

 

«Передача листа»

- Всі ви, напевне, знаєте і бачили картину, на якій зображено той момент, коли дотепні, веселі козаки писали листа турецькому султану. То ж шикуйтесь у 2 шеренги і подивимося котрий курінь швидше передасть написане. На старт. Увага! Почали!

 

«Збий кеглі ». Напроти кожної команди стоять по 10 штук кеглів . Треба їх всі збити м’ячем. Чия команда швидше зіб’є всі кеглі , та і виграє. Починаємо грати  : раз – два – три!

 

« Доберися до м’яча ». На підлозі лежать по 4 обруча для кожної команди , в останньому – лежить м’яч. Вам треба встати в обруч , перелізти через обруч знизу вгору і покласти його назад на місце , і так з кожним обручем , крім останнього. Коли ви дійдете до останнього обруча , так само треба встати в нього , взяти м’яч , підкинути його вгору , зловити і покласти на місце. Потім добігти до своєї команди, передати естафету , доторкнувшись до плеча наступного гравця. Починаємо грати : раз – два – три!

 

 

«Як козаки гуртувалися»

Усі члени команди стоять один за одним та тримають ліву руку на лівому плечі  того, хто стоїть попереду, а правою рукою тримають свою праву ногу. За сигналом всі  команди починають стрибати на одній нозі  до протилежного кінця залу. Виграє  команда, яка прибула першою і  жодного разу не розірвала ланцюг.

 

«З історії козацтва»

- За умовами останнього туру учасники повинні відповісти на запитання вікторини. Переможе той курінь, котрий дасть найбільше правильних відповідей:

а) Назвіть перший український твір, який перекладено на українську мову? («Лист турецькому султану»)

б) Що означає слово «козак»? (З тюркської – «вільна людина»)

в) Символ влади гетьмана (Булава)

г) Як називали козацькі човни? (Чайки)

д) Хто такі «характерники» (Ворожбити, лікарі)

 Підведення підсумків, нагородження

І ведучий:

Сяяли на сонці шаблі запорожців,

Як вони на конях гнали ворогів.

Козацькому роду — нема переводу,

Лине його слава з далечі віків.

 

ІІ ведучий:

Так козацька сила у пригоді стала.

Матінка-пригода точно знала.

Тільки сила справжньої любові до родини.

До прекрасної чудової  країни.

Переможе темну злу годину

 І врятує врешті Україну!